Vigtige Sydamager-sager

Læserbrev fra byrådskanidat Troels Arvin

Om kort tid har vi et nyt hold kommunalpolitikere, som uden tvivl vil arbejde hårdt for Tårnby. Men der er vigtige sager, som ikke kan løses af kommunen alene. Eksempelvis synes vi i Radikale Venstre, at Sydamager mangler et hospice,som med særlig faglighed inden for lindring og tryghed kan bidrage til at give døende et værdigt farvel.

Her tænkes på døende Sydamager-borgere, men der kan også være situationer, hvor man som rask Tårnby-borger har behov for at kunne få et døende familiemedlem flyttet på hospice i kort afstand herfra.

I den anden ende af livet: Amager har for smalt et udvalg af ungdomsuddannelser. Her tænker jeg særlig på HTX, som jeg tror, at flere Amager-unge ville vælge, hvis der var et tilbud tættere på. Nærmeste HTX-tilbud er i Valby, og man kan indvende, at en tur til Valby er overkommelig. Men sociale aktiviteter en vigtig del af at gå på en ungdomsuddannelse, og her er afstand ikke uden betydning. Endelig har vi trafikken: Trængsel og luftforurening tilsiger, at vi bør have bedre offentlig transport. Sagerne er ikke rent kommunale opgaver. Det er eksempler på sager, hvor vi har brug for, at Sydamager samler kræfterne til forhandlinger og pres på region, stat og uddannelsesorganisationer (NEXT/TEC).

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi i Radikale Venstre i Tårnby og Dragør synes, at de to små kommuner burde slå pjalterne sammen. Det er heller ingen hemmelighed, at tanken ikke har realistisk gang på jord i øjeblikket. Men ligegyldig hvad, vil vi arbejde videre, også med Sydamager-sager.

Troels Arvin, byrådskandidat (Radikale)